Chili, Valle de Elqui, La Serena en Huasco

8 februari 2014 - Huasco, Chili

De bus naar het noorden vertrekt om half twaalf 's avonds en met de hulp van een borrel lukt het me om tot zes uur te slapen, het moment van aankomst in La Serena. Het suffe gevoel verdwijnt nadat ik me wat heb opgefrist en achter een kop koffie zit. Dan is het wachten op de volgende bus die ons naar Pique de Elqui zal brengen, waar we worden opgewacht door Paulien, een vriendin van Daniela. We ontbijten in haar huisje dat bestaat uit een keuken en twee slaapkamers en drinken koffie in haar tuintje dat grenst aan de wijnvelden. Ons onderkomen is een optrekje achter een huisje om de hoek, waarvan Daniela zegt: een plek met twee sterren, jij en ik. Maar de bedden zijn goed en we blijven daar twee dagen, zwemmen in het riviertje en bekijken het stadje dat een hoge New Age uitstraling heeft. Niet verwonderlijk aangezien de vallei bekend is vanwege de hoge energie.

De vader van Paulien rijdt ons naar een van de energiepunten en ik voel dat sterk in mijn keelchakra. Er wordt gezegd dat hier een van de chakra's van de aarde is.
Aansluitend bezoeken we een sterrenwacht en kijken naar de constellaties boven ons hoofd. Ik zie het Zuiderkruis dat bestaat uit vier sterren en Jupiter met drie manen.

Paulien geeft een dansles in de ochtend en leert ons een aantal bewegingen die bij buikdansen horen. Ik gebruik spieren waarvan ik niet wist dat ik ze heb.

Hoewel mijn Spaanse lessen me een goede introductie hebben gegeven, is het ontoereikend om de gesprekken te volgen tussen de lokalo's onderling en ik leer daar mee om te gaan. Het maakt me ook duidelijk hoe belangrijk het is om de taal te spreken van een land waar je verblijft of woont en dat mijn gave om door een verhaal heen te luisteren alleen uit de verf kan komen als er een taal is waarin je met elkaar communiceert.

Terug in La Serena vinden we onderdak in een jeugdherberg. Op onze wandeling door de stad vinden we veel koloniale gebouwen waar behoorlijk wat aan is gerestaureerd. La Serena is een leuke stad en natuurlijk gaan we hier ook naar het strand voordat we doorreizen naar Huasco.

De tocht naar Huasco voert ons door een woestijngebied met bergen wat bijzondere vergezichten biedt totdat uiteindelijk de zon ondergaat.

In Huasco logeren we bij een nicht van Daniela. Ik besluit op tijd naar bed te gaan nadat ik in de bus was overvallen door een aanval van buikloop, vermoedelijk veroorzaakt door een smoothie eerder op de dag. De anderen, d.w.z. Daniela, haar nicht en nog een familielid die met dezelfde bus is aangekomen, gaan nog eten al is het intussen half twaalf 's avonds.

Huasco is een kleine stad aan de kust waar de vissersbootjes nog elke dag uitvaren. In de ochtend wandelen we naar de haven met de bootjes en veel pelikanen die wachten op de visresten die door de schoonmakers worden weg gegooid. Er is wat verderop een voormalige vuurtoren en een zandstrand,. Al met al een heel authentiek plaatsje en een prettige sfeer.

De nicht van Daniela is een erg hartelijke vrouw die houdt van koken en ons zojuist een uitgebreide lunch heeft voorgeschoteld. Het is inmiddels half vijf, tijd om nog even naar het strand te gaan.