Chili - Puerto Montt - Isla de Chiloe - San Carlos de Bariloche

23 februari 2014 - Bariloche, Argentinië

Vertrekken uit Iquique betekent koffer pakken. Dan wandel ik de stad in voor een ontbijt. Dat wordt uiteindelijk koffie met taart en een ontmoeting met een ouder stel uit Dresden die met een cruiseschip rond Zuid Amerika varen om straks in Havanna (Cuba) van boord te gaan.

Na een knuffel (dat is hier gebruikelijk) word ik uitgezwaaid door de eigenaar van het hotel en een taxi brengt me naar het vliegveld. De chauffeur probeert er wat meer geld uit te slepen, maar ik houd voet bij stuk. Als toerist moet je soms opletten, want voor deze mensen lijken we erg rijk en ergens zijn we dat in materiële zin ook.

De vlucht naar Puerto Montt verloopt voorspoedig en het hotel is een verrassing: een compleet appartement met een bubbelbad waar ik voor ik hier vertrek een keertje in zal zitten, tot aan mijn oren in het schuim.

De volgende dag maak ik een tour over het eiland Chiloe, een totaal eigen cultuur met visserij, handwerk en paalwoningen. De gids in de bus spreekt (net als de meesten hier) geen Engels. Het grappige is echter dat de weinige mensen die Engels spreken me in de loop van de dag aanspreken, alsof ze de gelegenheid willen aangrijpen om de taal te spreken. Leuk, en zo kan ik af en toe vragen wat we veronderstelt worden om te bekijken bij een stopplaats of waar de bus ons weer zal oppikken.

Aangezien het hier minder warm is dan ik had verwacht, besluit ik naar Argentinië te verstrekken. Vanuit Puerto Montt neem ik de bus naar San Carlos de Bariloche, een prachtige tocht door een merengebied met in de bergen de grens tussen Chili en Argentinië. Ik zit naast Kim, een jonge vrouw uit Californie waardoor de toch al mooie reis, nog prettiger wordt doordat we leuk met elkaar kunnen praten, o.a. over haar reiservaringen in Ecuador en Peru.

Bariloche bruist van activiteiten, variërend van tangodansen tijdens het avondeten tot een kunst- en nijverheidsmarkt, theater en muziekuitvoeringen. Terwijl ik dit schrijf, hoor ik zingen op het plein door mijn open raam.

De dag na mijn aankomst regel ik eerst mijn vliegreis naar Buenos Aires voor a.s. dinsdag en dan een tour voor de komende twee dagen. Dat is, zonder auto, de gemakkelijkst manier om iets van de omgeving te zien.

De eerste tour voert over water en na een wandeling naar een waterval, gaat het naar de volgende boot voor een zicht op een gletsjer. Ook hier een leuke ontmoeting, nu met Maria, een Argentijnse van Italiaanse komaf die met haar man en drie kinderen vakantie houdt in dit gebied. Ze vertelt me dat Maxima en Willem Alexander hier vlakbij ook een huis hebben.
Misschien dat ik daar morgen in de buurt kom. Dan maak ik de zeven meren tocht.

Een van de gidsen vertelt me overigens dat het uitzonderlijk mooi weer is en dat het doorgaans veel regent hier. Weer een cadeautje.

1. Ada en Jan van Hegelsom:
    Lieve An-jes Kryana,

Dat is nou het bizondere als je alleen reist, je ontmoet altijd weer mensen waar je wat mee uit kan wisselen of die jou wijzen
    op iets waar je toch vooral naar toe moet gaan. Ik blijf het wel
    heel moedig van je vinden dit allemaal in je uppie te ondernemen en te gaan ervaren!! Heb je weer nieuwe inzichten
    gekregen of inspiratie waar je mee vooruit kan?

De 20 februari is prima verlopen, Hilda heeft fijn meegeholpen!

Veel liefs, geniet en take care, Ada
  2. An-Jes Kriyana:
    Lieve Ada,
    jammer genoeg wilden de foto's nog niet verzonden worden.

Alleen al het vertrouwen dat alles precies goed is en dat precies diegene resoneert of datgene naar me toe komt wat precies past. Ik geniet daar heel erg van.

Heb jij de bijeenkomst geleid. ?

Lieve groet. ♡
  3. Wilke:
    Lieve An-Jes,

Wat geniet ik toch steeds weer van je reisverhalen en van de foto's. Zal ik zeker missen als je weer terug bent!
    Het je openstellen voor ontmoetingen, voor al die onverwachte aspecten, het ' s ochtends niet weten waar en hoe je 's avonds zal slapen,
    dat is het mooie en verrassende van reizen en trekken.
    Ik geniet ook erg van de foto's; vooral 'de perfecte spiegel' blijft op mijn netvlies hangen!
    Ga nog even door in Argentinie met het intens beleven en bij je binnen laten komen van al die indrukken.
    Good luck!
    Liefs en hecht verbonden,